L’eslora habitual dels bots cobertats està compresa entre els vint i els vint-i-cinc pams, tot i que existeixen algunes poques unitatsque arriben alsvint-i-set i als vint-i-vuit pams, cabinats alguns d’ells.
A Mallorca aparellen vela llatina amb un floc i en alguns casos, mitjana, que sol ser llatina.
Al nord de l’illa,principalment a la zona d’Alcúdia Pollença la mitjana sol ser tarquina,
(2) No s’han d’ignorar els aparells de cangrea i guaira, molt populars aMallorca i Eivissa en determinades èpoques i àrees geografiques.
Tots els bots porten rems, amb un o dos ordres per banda i alguns,principalment els d’eslores per damunt dels vint pams, porten motorinterior. En els anys noranta quan es va revifar la febre per les regates tots elsbots de competició eliminaren els seus motors i segellaren el pont del’hèlix a fi de recompondre les línies d’aigua originals.
Alguns eliminaren també les mares , el dipòsit, el tub d’escapament, i molts altres complements, en un procés invers al que havien patit dècades enrere quan es motoritzaren.
Està bé que ens detinguem uns segons en fer aquesta reflexió: els bots, itots els vaixells que foren dissenyats i construits amb anterioritat a la invenció del motor, presentaven unes línies d’aigua pensades, dissenya-des, per a navegar d’una manera determinada. L’increment de pes com a consequència de la incorporació del motor i els seus components i, per tant, l’enfonsament del buc, és sens dubte un factor que mai no varen pre-veure els constructors. Aquest enfonsament provoca que els bucs velers readaptats deixin de navegar en les seves línies d’aigua originals amb les que foren dissenyats.
Els bots sense coberta, també coneguts com a bots destapats no pre-senten cobertada més que la proa i la popa(paramoles). No tenen, per tant, cossia. La seva eslora habitual oscil la entre els desset i els vint pams i el sistema de propulsió que fan servir és el rem, per la qual cosa presen-ten en el seu espai central un o més bancs per a vogar i un o més ordres d’escalameres per banda. Alguns pocs d’aquests bots han muntat una vela latina desoint la dita «bot sense coberta, tomba oberta».
4 Moltes d’aquestes barquetes han servit bé com a embarcacions auxiliars en diverses activitats professionals i encara en podem trobar un o dos en algun port de l’illa fent aquestes feines.